جستجو

دکور اتاق نوزاد

یکی از دلنشین‌‎ترین طراحی‌ها، طراحی اتاق نوزاد است. تلاش برای اینکه زیباترین و آرام‌ترین مکان را برای نوزادتان فراهم کنید، بسیار تحسین برانگیز است. در این راستا انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در طراحی اتاق نوزاد باید به موارد زیادی توجه کرد. این موارد عبارت‌اند از:
۱- تزئین دیوار
برای خرید هرگونه وسیله برای اتاق نوزاد بهتر است تا تعیین جنسیت نوزاد صبر کرد، بر اساس اینکه نوزاد دختر است یا پسر دیوار‌های اتاق را بازسازی کرد. رنگ‌آمیزی، کاغذدیواری، استفاده از بردر و استیکر با طرح و رنگ مناسب با جنسیت فرزند اولین گزینه برای دکور اتاق نوزاد است. این موارد بسیار اهمیت دارد و در دکوراسیون اتاق معجزه می‌کند و در مقایسه با دیگر تزیینات فانتزی اتاق‌خواب، معمولاً قیمت کمتر و منصفانه‌تری دارند. با انتخاب صحیح طرح‌ها و رنگ‌های کاغذ دیواری، بردر و استیکرها بر روی دیوار‌های اتاق نوزاد، می توان فضایی شاد و با انرژی برای حضور نوزاد ایجاد کرد. هم‌چنین در فضای پیرامون نوزاد، می‌توان در موقعیت‌های متفاوت از اشکال و اجسام زیبا و کودکانه استفاده کرد. این المان‌ها را می‌توان روی دیوار و سقف چسباند که مورد توجه نوزاد قرار گیرند. دیدن این المان‌ها، بینایی و ذهن نوزاد را تحریک و فعال می‌کند.
۲- تهیه وسایل ضروری
نوزاد تازه متولد شده، به وسایل زیادی نیاز ندارد و تنها لازم است وسایل ضروری مورد نیازش را تهیه کرد و از خرید وسایل اضافی که تنها سبب آشفتگی اتاق او می‌شود، خودداری نمود.
وسایل ضروری مورد نیاز نوزاد عبارت‌انداز:
تخت نوزاد، کمد قدی برای قرار دادن لباس‌هایی که باید آویزان شوند، کمد کشودار برای لباس‌های خانگی و سرهمی مورد نیاز نوزاد، یک جعبه برای قرار دادن لباس‌های کثیف، محلی برای عوض کردن نوزاد که این محل می‌تواند در پایین تخت او قرار گیرد یا معمولاً در کنار تخت چنین محلی تعبیه شده است، کف‌پوش مناسب اتاق نوزاد یا فرشی که با طرح تخت و دیوار‌ها هماهنگ باشد، چراغ‌خواب مناسب و جایی برای اسباب‌بازی‌های مناسب کودک. می‌توانید از یک ویترین کوچک بالای دراور استفاده کنید تا بعضی وسایل را داخل آن بگذارید. اولین نکته در زمان شروع خرید برای اتاق نوزاد این است که تکه‌های بزرگ و جاگیر را تهیه کنید. یک سرویس کامل شامل تخت، کمد و احتمالاً دراور یا ویترین است که در اتاق نوزاد لازم است. پس اولویت خرید را به این وسایل اختصاص دهید.
بهتراست در انتخاب گهواره نوزاد به این نکته توجه شود که گهواره انتخابی را بتوان با برداشتن بخشی از آن، به تخت تبدیل کرد و تا سن خردسالی مورد استفاده فرزند قرار داد تا از این طریق هزینه‌ها را کاهش یابد.
۳- رنگ اتاق و کاغذدیواری
برای رنگ‌آمیزی اتاق نوزاد، ساده ترین راه استفاده از کاغذدیواری و رنگ سفید است. زیرا هنگامی که همه دیوارها سفید هستند، بسیار راحت می‌توان رنگهای دیگر را توسط مبلمان وارد اتاق کرد. در واقع باید توجه کرد که هنگامی که دیوارها سفید هستند، برای اینکه دکوراسیون اتاق بسیار خنثی به نظر نیاید، بهتراست مقداری رنگ‌های جذاب باتوجه به جنسیت فرزند به فضا اضافه شود. اما در حالت کلی برای طرفداران طرح‌های متفاوت، استفاده از رنگ‌های سبز، آبی، صورتی، خاکستری و … هم پیشنهاد خوبی است.
رنگ‌هایی مانند سفید برای اتاق نوزاد دختر و پسر استفاده می‌شود، ولی برخی از طیف رنگ‌ها برای نوزاد دختر بیشتر ترجیح داده می‌شود مانند رنگ صورتی و گلبهی و برخی برای نوزاد پسر بیشتر ترجیح داده‌ می‌شود از جمله آبی، خاکستری و قهوه‌ای. به‌طور کلی در سال‌های اولیه زندگی نوزاد استفاده از کاغذدیواری‌ها و رنگ‌های ملایم، شاد و آرامش بخش برای دیوارها پیشنهاد می‌شود.
استفاده از کاغذدیواری و بردرهایی با طرح‌های ورزشی و حیواناتی از جمله فیل و شیر برای اتاق نوزاد پسر کاربرد زیادی دارد ولی باید توجه کرد که طرح‌های خشن و تم‌های جنگی و وحشتناک مناسب او نیست. برای نوزاد دختر نیز طرح‌هایی مانند فرشتگان و پرنسس‌های کارتونی یا حیواناتی از جمله اسب تک شاخ پیشنهاد مناسبی است.
استفاده همزمان از دو طرح متفاوت کاغذدیواری روی دو دیوار کنارهم در اتاق از بهترین ایده‌هاست. باید الگوهایی را برای دو کاغذدیواری انتخاب کرد که نزدیک به هم باشند، مثلا اندازه‌ی شکل‌های روی کاغذدیواری‌ها با یکدیگر برابر باشند ولی شکل‌ها متفاوت باشند. استفاده از کاغذدیواری با طرح‌های هندسی از جمله مواردی است که می‌تواند برای سالیان سال در اتاق فرزندان باقی بماند چرا که این طرح‌ها محدودیت سنی ندارد. البته کاغذدیواری‌های هندسی بهتراست کل دیوارهای اتاق را نپوشانند چون دراین صورت ممکن است گیج کننده به نظر آیند، اما وقتی به صورت تاکیدی و تنها در یک یا دو دیوار از این کاغذها استفاده شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود و زیباتر جلوه می‌کند.
استفاده از بردرها و استیکرهای متنوع و رنگارنگ در کنار رنگ و نقاشی و یا کاغذدیواری از جمله مواردی است که نه تنها سبب افزایش زیبایی اتاق نوزاد می‌شود بلکه برای سنین بالاتر نیز جذابیت خود را از دست نمی‌دهند.
علاوه بر شکل و نوع کاغذدیواری اتاق نوزاد، عامل مهم دیگری نیز وجود دارد و آن جنس کاغذ دیواری است. باید مدلی را انتخاب کرد که قابل شستشو و ضد لک باشد تا در صورت هرگونه کثیفی بتوان آن را تمیز کرد.
۴- نورپردازی
نورپردازی اتاق نوزاد بهتراست ملایم و منحصر به‌ فرد باشد تا فضایی آرامش‌بخش برای او به ‌وجود آورد و پیشنهاد می‌شود از نورهای مخفی و به صورت پراکنده در اتاق نوزاد استفاده کرد. درصورت وجود نور طبیعی در این اتاق (که بسیار هم توصیه می‌شود)، می‌توان با نصب پرده‌ای حریر در مقابل پنجره، آرامش تاثیرگذاری را برای خواب کودک ایجاد کرد.
۵- چیدمان اتاق
نکته‌ای که در چیدمان اتاق‌ها و به ویژه اتاق نوزاد بسیار اهمیت دارد این است که از قرار دادن وسایل غیر ضروری خودداری کرد زیرا هم سبب آشفتگی فضا می‌شود و هم رفت ‌و آمد را دشوار می‌کند. ابتدا باید وسایل ضروری اولیه را درون اتاق در جای مناسب قرار داد و سپس با توجه به تم اتاق به خرید سایر وسایل مورد نیاز پرداخت.
با اضافه کردن یک رنگ پر جنب و جوش (انتخاب یک وسیله با رنگی خاص) به فضای اتاق نوزاد خود می‌توان یک نقطه‌ی کانونی در آن ایجاد کرد و ظاهر منحصر به فردی به آن بخشید. با انتخاب این رنگ‌ها می‌توان توجه نوزاد را به آن جلب کرد و ساده‌تر رسیدگی به او را انجام داد.
جمع بندی
برای انتخاب رنگ اتاق نوزاد به ویژه در سال‌های اولیه، جنسیت تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کند اما به طور کلی هرچه اتاق‌ها بزرگ‌تر باشد استفاده از رنگ‌های تیره‌تر و درخشان‌تر در کف و دیوارها مناسب‌تر است درحالی که در اتاق‌های کوچک‌تر استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی سبب ایجاد دکوراسیون زیباتری می‌شود. با این حال برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند رنگ اتاق نوزاد را از همان ابتدا با توجه به جنسیت نوزاد کاملا تفکیک شده در نظر بگیرند که در این مقاله برای این دست از خانواده‌ها رنگ‌های مناسبی پیشنهاد شد.
اتاق نوزاد پسر:
به طور کلی اتاق نوزاد پسر باید به نحوی طراحی شود که انرزیک بودن فضای اتاق حفظ شود. نوزاد پسر دارای انرزی زیادی است و طراحی باید در راستای این روحیه صورت بگیرد و استفاده از رنگ‌های قهوه‌ای، آبی، قرمز، نارنجی و زرد با تناژهای متفاوت پیشنهاد می‌شود. در سنین بالاتر انتخاب رنگ دیوارها و کاغذدیواری و همچنین مبلمان اتاق بهتر است باتوجه به سلیقه‌ی کودک انجام شود.
اتاق نوزاد دختر:
از مهم‌ترین ویژگی دختران روحیات لطیف و حساس آن‌هاست و بهتراست که از همان نوزادی سعی در ایجاد محیطی سازگار با این روحیات داشت. استفاده از رنگ‌های صورتی، گلبهی، سبز و آبی فیروزه‌ای برای دیوارها و پرده و روتختی اتاق نوزادان دختر مناسب هست. پیشنهاد می‌شود در این اتاق‌ها از طرح‌های دخترانه در پرده‌ و روتختی و استیکرهای کارتونی بر روی دیوارها استفاده کرد. تعبیه یک کمد برای قرار دادن اشیاء زیبا و دکوری در اتاق نوزاد دختر زیبایی این فضا را دو چندان می‌کند.

نمونه دکوراسیون اتاق کودک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید

برای اطلاع از آخرین محصولات و خبرها و تخفیفات دنیای کاغذ دیواری، عضو خبرنامه ما شوید!