جستجو

تربیت کودک و ارتباط آن با روانشناسی رنگ – بخش دوم

بهترین زمان آموختن انواع دانستنیها و تحریک توانایی های اساسی کودک، دوران شش ساله اول زندگی تا قبل از رفتن به دبستان است. آموزش قبل از دبستان عبارت از این است که اطلاعاتی در اختیارفرزندتان بگذارید که مغز در حال رشد کودک، به آن نیاز دارد تا او در اولین سالهای شکل گیری مغز و فکرش بتواند به رشد ممکنه خود برسد. در این صورت است که طفل شما با استعداد تر و با نشاط تر می گردد.

دنیایی که سرشار از بازی های مختلف، اسباب بازیهای رنگارنگ و اشیاء دیگر است. او با گرفتن و دست زدن به آنها رشد ادراک خود را تحریک می کند. تماس با افراد بالغ هنگام صرف غذاهای متنوع و رنگی و هنگام بازی با آنها در طول مدت روز نیز همین تحریکات را صورت می دهند.
سطح هوش کودک بر حسب محیطی که در آن زندگی می کند، خصوصا در شش ساله اول زندگی، می تواند رشد و نمو کرده و یا پایین تر برود. اگر وضع منزل شما، برای فرزندتان آزاد و گرم باشد، سطح هوش و استعداد وی، می تواند به عالیترین سطح خود برسد. ولی اگر محیط خانه سرد و آمرانه باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت. بیشترین و ثابت ترین بهره ای که کودک از افزایش هوش و استعداد و رشد فکری می گیرد، هنگامی است که مادر و کودک در مورد مسائل عمومی با هم به صحبت و گفتگو مشغول باشند.
اگر والدین وسایل کاربردی و پر رنگ و لعاب برای ارضاء نیاز فوری کودک به نگاه کردن، آزمایش، تلاش و به کاربردن محرکهای مختلف حواس وی پیدا کنند، طفل نیز نه تنها آموزش لازم را فرا می گیرد، بلکه شادتر و راضی تر می شود.

برقراری ارتباط با رنگها، شناسایی آنها و پیدا کردن بصیرت نسبت به آنها

کودکان باید نام را یاد بگیرند و خود رنگها را بشناسند. رنگ آمیزی فعالیتی است که بکارگیری و شناخت رنگهای اولیه و مشترک و همچنین حساس شدن به سایه ها و تاثیر رنگها به شکلی عملی و مستقیم را فراهم می کند.

تقویت هماهنگی چشم و دست

رنگ آمیزی به کودکان در پرورش هماهنگی چشم و دست و تمرکز کردن کمک می کند. عمل در دست گرفتن مداد، انتخاب رنگها، رنگ آمیزی درست و حتی عمل تیز کردن نوک مداد می تواند به ایجاد فرهنگ هماهنگی خوب میان دست ها و چشم های کودکان کمک کند.

حدود، ساختار و حساس شدن نسبت به فضا

رنگ آمیزی به کودکان در ساختار سازی خود، مدیریت فضا و شناخت فضا و همچنین به شناخت خطوط، اشکال و فرم ها، پرسپکتیو و موضوع کمک کند. با رنگ آمیزی کردن کودکان می توانند با صفحه کاغذ و کار روی آن ارتباط برقرار کنند.

بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس

توانایی به سرانجام رساندن وظیفه با موفقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس را در کودکان تقویت می کند. با رنگ آمیزی کردن یک طرح و به پایان رساندن آن کودک فرصت پیدا می کند به خودش تبریک بگوید و به خلاقیت خود افتخار کند.

درمانی برای استرس

رنگ آمیزی یک فعالیت لذتبخش و درمانگر است که به کودکان اجازه می دهد از شر هیجانات ناخوشایند و سرخوردگی ها رها شود.
به طور کلی رنگ و رنگ آمیزی و قرار گرفتن در یک محیط و فضایی که بر روی روانشناسی رنگ آن تحقیق شده باشد و بر طبق اصول محیطی باشد بر روح و روان کودک تاثیر می گذارد و رفته رفته بر اخلاق و تربیت او نمایان می گردد.
ذهن کودک در برابر رنگ ها انعطاف پذیرتر است. کودکان علاقه ی زیادی به رنگ ها دارند و رنگ ها نیز به راحتی در ذهنشان نفوذ کرده و مغز کودک نسبت به بزرگسالان واکنش سریع تری به رنگ ها نشان می دهد وتاثیر پذیری بیشتری را می گیرند.
ما پیشنهاد می کنیم در هنگام تغییر دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان خود به آنها اجازه دهید که رنگ کاغذ دیواری را متناسب با سلیقه و علائق خود انتخاب کنند.

تاثیر رنگ در کودکان

طبق تحقیقات و مطالعات رنگ اتاق خواب کودک تاثیرات متفاوتی بر شخصیت و شکل گیری روحیات کودکان و سلامتی آن ها دارد .برای همین انتخاب رنگ اتاق خواب کودک – تختخواب نوزاد – اسباب بازیها – آویز تخت – مبل کودک- صندلی کودک – اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
رنگ اتاق و سیسمونی کودک و تخت خواب کودک نیز در روح و روان نوزادان تاثیر بسزایی دارد. اتاق یک نوزاد، نخستین دنیای رنگارنگ و روشنی است که نوزاد در آغاز تولد در آن سکنی می‌گزیند و از این‌رو باید به اندازه کافی برای او جذاب و دوست‌داشتنی باشد. به همین دلیل در کاتالوگهای کاغذ دیواری اتاق کودک برند یورک از رنگ های شاد، زنده و جذاب استفاده شده است.
رنگ اتاق کودکان بهتر است رنگ‌هایی با طیف ملایم چون آبی، سبز و صورتی باشد به دلیل انتقال آرامش به کودکان برایشان مناسب‌تر است. همچنین این رنگ‌ها بر روی پرخاشگری اضطراب و استرس بسیار اثر گذارند.

رنگها به ۲دسته گرم و سرد تقسیم میشوند که هر کدام خواص و ویژگیهای خود را دارند و ما با ترکیب رنگهای گرم و سرد میتوانیم اتاق مطلوب و دوست داشتنی برای کودک خود بسازیم.

استفاده از رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم معمولا ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پرحرارت را بوجود می‌آورند. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه فضای اتاق را بزرگ جلوه داده و به کودک احساس امنیت می‌دهد، رنگ های گرم آرام‌بخش نبوده و بنابراین برای اتاق‌خواب توصیه نمی‌شود، به‌خصوص که تأثیر آن‌ها روی انرژی کودک زیاد است و احتمالاً باعث بدخوابی و بی‌خوابی آن‌ها می‌شود و اصلا برای کودکان پر انرژی مناسب نیست اما برای اتاق بازی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
رنگ‌های سرد برخلاف رنگ‌های گرم یک فضای آرام و ساکت ایجاد می‌کنند. اگر میزان آن زیاد باشد باعث ایجاد حس افسردگی و دل‌تنگی می‌شود.

رنگ و تاثیر آن بر تربیت و خلاقیت کودکان – بخش اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید

برای اطلاع از آخرین محصولات و خبرها و تخفیفات دنیای کاغذ دیواری، عضو خبرنامه ما شوید!