جستجو

رنگ و تاثیر آن بر تربیت و خلاقیت کودکان – بخش اول

هنگامی که سخن از کودک به میان می آید، اولین سال های زندگی تا سن دوازده سالگی مدنظر است. کودک در این سنین یاد می گیرد، می آموزد و کشف می کند.
محیط هایی که برای کودکان طراحی می شوند باید جذاب، شاد و لذت بخش باشند، به همین دلیل رنگ جزء مهمی در طراحی برای خلاقیت کودکان محسوب می شود و تاثیر زیادی بر احساسات کودکان نسبت به محیط دارد.
آنچه سبب شد در این مقاله به تأثیر رنگ ها بپردازیم، بررسی اثرات رنگ ها بر خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر در آن هاست؛ چرا که می توان از رنگ ها بعنوان ابزاری در خدمت رشد تفکر بچه ها استفاده کرد. عوامل مختلفی هم چون سن و جنسیت دانش آموزان و عوامل محیطی قرار دارد اما به صورت کلی می توان بیان کرد که رنگ های اصلی برای کودکان از جذابیت زیادی برخوردار هستند و به خصوص در سنین پایین رنگ هایی مثل نارنجی، قرمز و زرد در ایجاد محیطی شاد و پویا برای کودکان موثرند و می توان از ترکیب رنگهای ملایم و گرم در کنار رنگ های سرد و ملایم به محیطی جذاب و متنوع برای کودکان دست یافت.
رنگ بخشی از طیف الکترومغناطیسی است. این انرژی با طول موج و فرکانس است. رنگ در افراد بزرگسال و بیشتر در کودکان تاثیر می گذارد. روانشناسی رنگ و تأثیر آن در توانایی و رفتار یادگیری و خلاقیت کودکان موضوعی بسیار مهم است.

هنگامی که رنگ صحیح برای یک موضوع مشکل پیدا می شود، این موضوع در واقع برای کودک بسیار ساده تر می شود؛ دانش آموز واقعا لذت یادگیری را تجربه می کند. کودکان با پوشاندن عینک های رنگی که برای تکمیل آزمایشات پگبورد ساخته شده بودند، آزمایش های بسیار سریعتری را هنگام پوشیدن عینک های رنگ مورد علاقه خود انجام دادند.
مطالعات انجام شده در سال ۱۹۹۳ توسط بویاتزی و وارگشت و سپس مطالعات بعدی در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ نشان می دهد که بین تنظیمات رنگ و عملکرد دانشجویی رابطه وجود دارد. رنگ دارای سه ویژگی اساسی است: رنگ، ارزش و اشباع.
رنگ نیز بر اساس دمای آن طبقه بندی شده است. از سوی دیگر، چشمان انسان دارای میله ها و مخروط هایی هستند که به رنگ های مختلف تمایز می دهند. هنگامی که رنگ از طریق سلول های شبکیه ای در چشم عبور می کند، سلول های گیرنده رنگ ها را جذب می کنند و سیگنال هایی را به مغز می رسانند که رنگ آنها رمزگشایی می شود. این ضربه مغزی نیز بر روی غدد درون ریز تنظیم کننده هورمون است که پس از آن پاسخ های احساسی و روحی را به وجود می آورد. (مطالعات نیلسون و تیلور ۲۰۰۷).
محیط آموزشی در خلاقیت کودکان
از یک کلاس نور فلورسنت سفید با فرش نارنجی ، دیوارها و قفسه های زرد و سفید، آن را به روشنایی فلورسنت طیف کامل و دیوارها و قفسه های قهوه ای و آبی تغییر داد. رفتار پرخاشگرانه کودکان کاهش پیدا کرد و همچنین کاهش قابل توجهی از فشار خون را نشان داد. هنگامی که محیط به همان شیوه تغییر یافت، رفتار تهاجمی و فشار خون تغییر به سطوح قبلی شد.

کودکان همچنین به رنگ در سطح فیزیکی واکنش نشان می دهند. توضیح بیشتر این است که نور وارد Hypothalamus است که کنترل مراکز عصبی، و همچنین ضربان قلب و تنفس را کنترل می کند. طول موج و انرژی هر رنگ متفاوت است و بر فرزندان متفاوت است. حتی نوزادان به نور نیز واکنش نشان می دهند، واقعیتی که توسط زردی نوزاد مطرح می شود که با نور آبی درمان می شود.

افزایش رنگ باعث افزایش چشمک زدن چشم و نیز تحریک واکنش عضلانی قابل توجهی در مورد عمل رفلکس عروقی می شود. رنگ آبی، همانطور که در آزمایش بالا نشان داده شده، فشار خون را کاهش می دهد. واکنش های پرتقالی، قرمز و زرد مشابه هستند و واکنش نسبت به رنگ بنفش همانند آبی است. واکنش به درجه حرارت رنگ دیگری است؛ رنگ های گرم می توانند یک کودک را آرام کنند اما ممکن است دیگران را تحریک کنند. به همین ترتیب، رنگ های سرد ممکن است یک فرد را تحریک کنند و دیگری را آرام کنند.

یک سایه صورتی می تواند آرام باشد، می تواند دیگری را تحریک نماید. بنفش آبی ممکن است یک رنگ عرفانی و معنوی باشد، اما به بعضی از گروه های دانشجویان، احساس خستگی و غم، از بنفش آبی ناشی می شود. این دانش آموزان همچنین سایه هایی با عنوان “سبز خنک” را به عنوان ناراحت کننده و گیج کننده یافتند.

تاثیر محیط بر خلاقیت کودک

در حال حاضر بررسی کنیم که چگونه رنگ های مختلف می توانند در تربیت و یادگیری کودکان تاثیر بگذارند.

رنگ آبی

آبی خلاقیت را افزایش می دهد و محرک محیطی سرد و آرام را تحریک می کند. این رنگ نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، زیرا همچنین می تواند احساس غم و اندوه را تحت فشار قرار دهد.

رنگ قرمز

قرمز رنگ شور و احساسات قوی تهدید، عشق، یا تحریک بیش از حد است. در اتاق های مدرسه می توان آن را در ترکیب با رنگ های دیگر استفاده کرد، زیرا می تواند در وظایف پیچیده یا تکراری کمک کند. آلبوم کاغذ دیواری لف با برند بی ان هلندی دارای ترکیب زیبایی از رنگ قرمز می باشد.

رنگ زرد

این در واقع رنگ خوشبختی و آفتاب برای کودکان است. زرد حس هوشمندی را تحریک می کند و ایده آل برای استفاده در اتاق کودکان، اتاق های مطالعه و بازی است. این نباید بیش از حد باشد زیرا ممکن است کودکان احساس تنش کنند. کاتالوگ های بروکانته و دیزنی ترکیبات خوبی از رنگ زرد دارند.

رنگ سبز

این رنگ فراوانی میتواند باعث آرامش و کمک به سلامت بهتر کودکان شود. پیشنهاد ما استفاده از استیکر های سبز رنگ دیزینی مارول استار در اتاق کودک سالم شماست.

رنگ صورتی

این رنگ آرام است. این می تواند ضربان قلب را کاهش دهد. کاغذ دیواری های دخترانه یورک بهترین پیشنهاد برای استفاده از این رنگ می باشد.

رنگ بنفش

این رنگ ایده آل برای بچه ها به عنوان جذب توجه است.

رنگ نارنجی

بسیاری از موسسات آموزشی از این رنگ استفاده می کنند، زیرا تفکر انتقادی و حافظه را افزایش می دهد. اتاق های آزمایش در این رنگ به منظور افزایش کارایی در آزمون ها شناخته شده اند.

در اینجا برخی از دستورالعمل های فرانک H. Mahnke از کتاب خود او را بیان می کنیم.
مدرسه ابتدایی و مدرسه ابتدایی – طرح های رنگ گرم و روشن ایده آل هستند.
به منظور افزایش غلظت توصیه می شود رنگ های بالا و رنگ های ثانویه خنک و آرام تر انتخاب شوند.
در حیاط خلوت – طیف گسترده ای از رنگ ها را می توان مورد تقاضای شخصیت متمایز قرار داد.
کتابخانه ها – این کار با سبزی سرد یا سبز مایل به سبز یا سبز روشن برای افزایش آرامش و تمرکز مفید است.
کودکان، مانند بزرگسالان، از رنگ بسیار آگاه هستند. روانشناسان بر این نظر هستند که رنگ با رشد مغز، افزایش بهره وری و حتی انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی ارتباط برقرار کرده اند.

به طور طبیعی، باید رویکرد آکادمیک و پژوهشی بیشتری در زمینه روانشناسی رنگ در کودکان به جای فراهم آوردن محیط های رنگی از طریق دکوراسیون، نشانه های مدرسه و در دسترس بودن رنگ داشته باشیم.
رنگ تاثیر زیادی بر زندگی روزمره و رفاه کلی ما دارد.
رنگ در فضاها می تواند روحیه ما را بالا ببرد، احساس صلح آمیز ما را به ما نشان دهد و حافظه ما را بهبود بخشد. رنگ همچنین می تواند ما را افسرده، باعث اضطراب، و بر سلامت ما تاثیر بگذارد. روانشناسی رنگ بسیار واقعی است.
تاثیر نور در محیط کار
شرکت ها رنگ تمام وقت را برای نفوذ به مصرف کنندگان برای خرید محصولات خود استفاده می کنند. بیمارستان ها از رنگ استفاده می کنند تا بیماران را آرام و ترمیم کمک کنند. برخی از مکان های کار از رنگ، به عنوان راهی برای افزایش بهره وری کارکنان.استفاده می کنند
با همه اینها، مدارس می بایست از رنگ استفاده کنند تا بتوانند رفاه، رفتار و یادگیری دانش آموزان خود را ارتقا دهند.
طراحی برای موسسات آموزشی می تواند به شدت چالش برانگیز باشد. هدف این است که فضای ایجاد کنیم که دانش آموزان در هر جنبه ای رشد می کنند، چه در یادگیری، در تعاملات اجتماعی، هنرهای زیبا، و چه تربیت و اخلاق و…
یکی از بخش های بزرگی که قادر به ایجاد یک فضای سالم در محیط آموزشی است اطمینان از این است که رنگ های مورد استفاده قادر به تقویت یادگیری کودک می باشند.
تحقیقات نشان می دهد که رنگ های اولیه روشن برای یادگیری کودکان بهتر ومناسب تر است.
یادگیری در مورد رنگ بسیار مهم است، استفاده از مقادیر زیاد رنگ های اولیه روشن، به ویژه قرمز، در واقع می تواند یادگیری در کلاس را مختل کند.
برای مثال، رنگ قرمز در اوایل سال ۲۰۰۰ بسیار محبوب بود. این رنگ شور و هیجان است؛ با این حال، کودکان در اتاق های روشن و قرمز، می توانند بیش از حد تحریک شوند.
از سوی دیگر، رنگ هایی مانند آبی، بنفش و سبز می توانند تاثیر متقابل روی کودکان داشته باشند. اتاق هایی با تناوب رنگ های خنک کننده می تواند به کودکان کمک کند که آرام تر و آرام تر باشند، که نشان داده است که به مسائل رفتاری کمک می کند و یادگیری را بهبود می بخشد.
رنگ به نظر می رسد مانند یک چیز ساده است. شگفت انگیز است که فکر کنید چگونه یک ایده ساده مانند رنگ می تواند چنین تاثیر زیادی بر زندگی روزمره و یادگیری جوانان امروز داشته باشد.

روانشناسی رنگ می تواند به تربیت و اخلاق فرزند شما کمک کند رنگ های رنگی را انتخاب کنید که خلق و خوی مناسب را در یک اتاق ایجاد می کند، نه تنها احساسات فرزند خود را تحت تاثیر قرار می دهید، بلکه کسانی که وارد فضا می شوند.
“به گفته دبکی زیمر، متخصص رنگ در موسسه کیفیت رنگ. واقعیت این است که رنگ رنگی بسیار قدرتمند است که می تواند روی حالت ذهنی کودکان و همه افراد در همه سن های مختلف و حتی فیزیولوژی ما تأثیر بگذارد.

1 دیدگاه دربارهٔ «رنگ و تاثیر آن بر تربیت و خلاقیت کودکان – بخش اول»

  1. بازتاب: تربیت کودک و ارتباط آن با روانشناسی رنگ - بخش دوم – فروش آنلاین کاغذ دیواری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید

برای اطلاع از آخرین محصولات و خبرها و تخفیفات دنیای کاغذ دیواری، عضو خبرنامه ما شوید!